Innovatieprojecten
Het HWBP werkt aan innovaties die gericht zijn op sterkere en duurzamere dijken en kunstwerken, en op samenwerking.
Overzicht innovatieprojecten
Naam | Innovatievraagstuk | Fase |
---|---|---|
Uit een eerdere proef van Wetterskip Fryslân blijkt dat getijdenzand beter bestand is tegen piping dan rivierzand. De proef in de Hedwigepolder van Waterschap Hollandse Delta bevestigt deze resultaten. |
Pilot |
|
Met deze aanpak zorgen we ervoor dat het effect van voorlanden goed wordt meegenomen en dijken niet groter worden dan nodig is. |
Toepassing |
|
Is de deklaag achter de dijk sterker dan we denken? En is de dijk daardoor stabieler en minder gevoelig voor piping? Dat nemen we in het praktijkonderzoek Opbarsten bij Dijken onder de loep. |
Pilot |
|
Hoe kunnen we aan de slag met grondwater om een reëlere pipingopgave op te leveren en daarmee tot besparing in ruimte en kosten te komen? |
Toepassing |
|
Nieuwe kennis toepassen en efficiënter ontwerpen met softwareprogramma Embankment Suite? |
Toepassing |
|
Een unieke gebeurtenis: de eerste grofzandbarrière is aangelegd en voorkomt dat zand onder de dijk bij hoogwater wegspoelt. Goedkoper en duurzamer dan andere oplossingen. Hoe ontwerp je dit? |
Toepassing |
|
Hoe ontwerpen we heave schermen die minder overlast in aanleg geven en duurzamer en goedkoper zijn dan staal? |
Pilot |
|
Kunststof filterschermen | Dit filterscherm heeft kokers die geperforeerd zijn en gevuld met filtermateriaal. Deze kokers laten wel grondwaterstroming door maar geen zandkorrel, waardoor de pipe wordt tegengehouden. | Pilot |
Kunststof heaveschermen | Een kunststof heavescherm is goedkoper en duurzamer dan traditionele damwanden. Dit alternatief levert een reductie in emissie op de bouwplaats op. | Toepassing |
Waterschappen willen drainagetechnieken toepassen als oplossing voor faalmechanismes piping, macro- en/of microstabiliteit. De ontwerpaanpak helpt hen daarbij. |
Toepassing | |
Wil jij weten wat er tussen 2014 en 2020 allemaal aan kennis en innovatieve oplossingen voor het faalmechanisme piping is ontwikkeld? |
Toepassing | |
In dit project maken we brede toepassing van de veiligheidsrendementmethodiek mogelijk. Hiermee kunnen keringbeheerders in de HWBP-alliantie de veiligheidsopgave vertalen naar een doelmatige en goed onderbouwde aanpak en programmering van dijkversterkingen. | Pilot |
Naam | Innovatievraagstuk | Fase |
---|---|---|
Is de deklaag achter de dijk sterker dan we denken? En is de dijk daardoor stabieler en minder gevoelig voor piping? Dat nemen we in het praktijkonderzoek Opbarsten bij Dijken onder de loep. |
Pilot |
|
Onverzadigde grond in en naast de dijk is sterker dan gedacht. De dijk is daarom stabieler en hoeft minder te worden versterkt. Binnen dit project is een handelingsperspectief opgesteld om de macrostabiliteit van dijken te ontwerpen en beoordelen. Het is toepasbaar voor de grijze en bruine klei bovenin de dijk. |
Toepassing | |
Meenemen actuele sterkte | Onder de noemer 'actuele sterkte' is een publicatie geschreven voor het scherper beoordelen en ontwerpen op macrostabiliteit. De stabiliteitsopgave van een project wordt scherper, en vaak kleiner, als de beschreven aanpak wordt gevolgd. | Toepassing |
Hoe verhogen we de stabiliteit van de dijken middels een scherm van grond gemixt met toeslag? |
Toepassing | |
Dijkversterking met dijkstabilisator | Het doel van dit project is om de nieuwe techniek van de dijkstabilisator te monitoren. | Toepassing |
Grondverbeteringstechnieken | Grondverbeteringstechnieken verhogen de schuifsterkte binnen een grondvolume waardoor de macrostabiliteit toeneemt. Er is een publicatie beschikbaar om deze techniek toe te passen in de praktijk. | Toepassing |
Nieuwe kennis toepassen en efficiënter ontwerpen met softwareprogramma Embankment Suite? |
Toepassing | |
Wat zijn relevante nieuwe kennis en innovatieve oplossingen voor het faalmechanisme macrostabiliteit? De resultaten van de POV macrostabiliteit zijn nog steeds actueel en worden verder gebracht met De Innovatieversneller |
Toepassing | |
Hoe kunnen we sneller, goedkoper én duurzamer de dijken versterken met gebiedseigen grond? Met een kansenscan, een technisch kader en inspirerende verhalen! |
Pilot | |
we onderbouwen in welke situaties (rivier)dijken stabieler zijn dan we nu denken, omdat er meer schuifsterkte is in het bovenste deel van de dijk dat onder normale omstandigheden boven de grondwaterstand ligt. |
Toepassing | |
Dit project helpt om het effect in van grotere overslagdebieten op de stabiliteit van het binnentalud, erosie na instabiliteit en uiteindelijk de overstromingskans in te schatten en eenduidig te onderbouwen. |
Pilot | |
In dit project maken we brede toepassing van de veiligheidsrendementmethodiek mogelijk. Hiermee kunnen keringbeheerders in de HWBP-alliantie de veiligheidsopgave vertalen naar een doelmatige en goed onderbouwde aanpak en programmering van dijkversterkingen. | Pilot |
Naam | Innovatievraagstuk | Fase |
---|---|---|
Onderzoek erodeerbaarheid klei |
We bouwen voort op uitgevoerde Deltagoot proeven en ontwikkelen een generieke strategie om erosiebestendigheid van klei in te schatten zodat dijkontwerpen duurzamer en goedkoper worden. |
Pilot |
Monitoring gras- en kleibekleding | In dit project wordt de stevigheid van bestaande en nieuwe gras- en kleibekleding op zeedijken onderzocht. | Pilot |
Stel je eens voor… Als blijkt dat grasbekleding op een zanddijk sterker is dan we nu denken, hoeven veel dijken niet versterkt te worden. |
Toepassing |
|
Erosiebestendigheid van overgangen |
Hoe maken we een lagere dijk die duurzamer, goedkoper en beter inpasbaar is omdat we weten hoe we met overgangen tussen verschillende materialen op de dijk om kunnen gaan. |
Pilot |
Kalk in klei | De gedachte achter deze proeven is dat klei op het binnentalud erosiebestendiger gemaakt kan worden door aan de klei van de bekledingslaag een kleine hoeveelheid kalk toe te voegen. | Pilot |
Geo Clay Liner |
We pasten een techniek toe waarmee aanvoer van standaard klei kan worden beperkt. Dit scheelt in kosten en is duurzamer. |
Toepassing |
Meerjarige Veldmetingen Eems-Dollard | Dit project geeft ons inzicht in het gedrag van (extreme) wind, golven en waterstanden in het gehele oostelijk deel van het Nederlands Waddengebied | Pilot |
Effect van kweldervegetatie op waterveiligheid | Met behulp van een Deltagootproef willen we onderbouwen in welke mate vegetatie een bijdrage levert aan de reductie van de golfhoogte en -periode langs een begroeid voorland. |
Pilot |
Gecombineerde berekening gras op het buitentalud | Er is een aanpak waarbij de mechanismen gras erosie kruin binnentalud en gras erosie buitentalud zijn gecombineerd. Dit zorgt voor een aanscherping van de benodigde kruinhoogte en benodigde hoogte van de harde bekleding. | Toepassing |
GEBU | Met de GEBU faalkanstool kan de faalkans van de kleilaag met gras op rivierdijken berekend worden. | Toepassing |
Hoe kunnen we sneller, goedkoper én duurzamer de dijken versterken met gebiedseigen grond? Met een kansenscan, een technisch kader en inspirerende verhalen! |
Pilot |
|
Wat is er allemaal bedacht om de noodzakelijke verbeteringen aan de waddenzeedijken sneller, beter en goedkoper uit kunnen voeren? |
Toepassing |
|
In dit project maken we brede toepassing van de veiligheidsrendementmethodiek mogelijk. Hiermee kunnen keringbeheerders in de HWBP-alliantie de veiligheidsopgave vertalen naar een doelmatige en goed onderbouwde aanpak en programmering van dijkversterkingen. | Pilot |
Naam | Wat gebeurt er? | Fase |
---|---|---|
Dit dashboard helpt projectteams om de impact van ontwerpkeuzes op duurzaamheid en ruimtelijke kwaliteit zichtbaar te maken. We tillen de ervaringen van Zuiderzeeland op naar de alliantie. |
Pilot |
|
We ontwikkelen de grasbekleding van de toekomst en onderbouwen dat soortenrijke grasbekledingen voldoende erosiebestendig, duurzaam en kosteneffectief zijn. |
Pilot | |
Waterschap Hunze en Aa onderzoekt samen met andere partijen de toepasbaarheid van gebiedseigen klei die afwijkt van de standaard eisen van klei voor dijken en legt daarmee een proefvak voor een Brede Groene Dijk aan. |
Pilot | |
We ontdekken en structureren de kansen en belemmeringen voor het versterken in Natura 2000 en de meerwaarde van natuurlijke oplossingen voor de waterveiligheidsopgave. |
Pilot | |
Waterschap Scheldestromen voert een onderzoek uit naar het produceren en testen van zetsteen van bagger. |
Pilot | |
Wanneer is een dijk circulair en hoe werk je circulair? Bij de Grebbedijk is een tool ontwikkeld om circulariteit te meten: de Circulaire Peilier. Daarnaast wordt een circulair schaduw ontwerp en een materialenpaspoort voor dijken ontwikkeld. |
Toepassing |
|
Hoe kunnen we sneller, goedkoper én duurzamer de dijken versterken met gebiedseigen grond? Met een kansenscan, een technisch kader en inspirerende verhalen! |
Pilot |
|
Hoe kunnen projecten geholpen worden om een duurzaam en vergunbare dijk te ontwerpen? Met deze vraag is in 2020 gestart aan drie lossen projecten; hoe kan DuboCalc beter toepasbaar worden voor dijkversterkingsprojecten? Hoe kan kennis over duurzaamheid en ruimtelijke kwaliteit goed ontsloten worden? Hoe kunnen projecten invulling geven aan CO2-reductie op de bouwplaats? Inmiddels zijn de projecten nu afgerond, de eerste 2 zitten nu in een nazorgfase, en de laatste heeft bijgedragen aan het huidige toetsingskader emissieloos bouwen. | Toepassing | |
Een kostenefficiënte laadinfrastructuur draagt bij aan de transitie naar een emissieloze bouwplaats. Hiermee komt het halen van de klimaatdoelen weer stapje dichterbij. |
Toepassing | |
In dit project maken we brede toepassing van de veiligheidsrendementmethodiek mogelijk. Hiermee kunnen keringbeheerders in de HWBP-alliantie de veiligheidsopgave vertalen naar een doelmatige en goed onderbouwde aanpak en programmering van dijkversterkingen. | Pilot |
Naam | Wat gebeurt er? | Fase |
---|---|---|
De Innovatieversneller zorgt ervoor dat doorontwikkeling van innovaties verder gaat, daar waar de impact van die innovaties (tijd, geld en kwaliteit) groot is voor het gehele HWBP-programma. Met overzicht, verbinding en laatste zetjes helpen we om innovaties toe te passen. |
Toepassing | |
Waterveiligheidslandschappen: we ontwikkelen en testen een aanpak om op tijd opgaven te combineren zodat waterveiligheid onderdeel is en blijft van gebiedskwaliteit. |
||
Systems engineering in Dijkenland. Herleidbaar en eenduidig samenwerken over de hele levenscylcus van een dijk. Samen producten ontwikkelen en delen, maakt dat we samen leren, efficiënter samenwerken en kosten besparen. Dat komt allemaal samen in HEEL. |
Toepassing | |
Samenwerken aan Kunstwerken |
Op het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) staan circa 400 kunstwerken. Het is een uitdaging om al deze kunstwerken binnen 30 jaar op te leveren. Moeten ze allemaal op de schop? En zo ja, hoe pakken we dat aan? |
Pilot |
Het onderzoek (KCW) heeft daarom als doel om de toepassing van duurzame asfaltmengsels in dijkversterkingsprojecten mogelijk te maken en beheerders voldoende vertrouwen te geven in de toepassing hiervan. |
Pilot | |
Hoe zijn de werelden van waterschappen en kabels- en leidingenbeheerders verbonden? Met een veiligheidsraamwerk en tips voor samenwerking wordt de aanpak van leidingen in en om dijken gemakkelijker en doelmatiger. |
Toepassing | |
Hoe kunnen de 1 miljoen inwoners van Centraal Holland het beste beschermd worden tegen hoogwater? We werkten het uit en dat is vertaald naar de Waterwet van 2017. |
Toepassing | |
Waterschap Vechtstromen, Waterschap Drents Overijsselse Delta, Provincie Overijssel en de Duitse waterbeheerders onderzochten wat de beste en meest doelmatige oplossingen zijn voor de waterveiligheid van De Vecht en keken verder dan de traditionele dijkversterking. |
Toepassing | |
In dit project maken we brede toepassing van de veiligheidsrendementmethodiek mogelijk. Hiermee kunnen keringbeheerders in de HWBP-alliantie de veiligheidsopgave vertalen naar een doelmatige en goed onderbouwde aanpak en programmering van dijkversterkingen. | Pilot |