Onderzoek klimaatneutraal en circulair waterbouwasfalt
Wetterskip Fryslân doet innovatief onderzoek naar klimaatneutrale en circulaire opties voor waterbouwasfaltbeton.
Initiatiefnemer | Wetterskip Fryslân |
Doel | vaststellen eisenpakket klimaatneutraal circulair waterbouwasfalt |
Toepasbaar bij | dijkversterkingen met een opgave op waterbouwasfalt |
Waarom hebben we dit project?
Voor waterkeringen maken we tot op heden gebruik van hoge temperatuur waterbouw asfaltbeton (WAB). De productie van deze traditionele asfaltmengsels onder hoge temperaturen past echter niet meer bij de duurzaamheidsdoelstellingen. De waterbouwsector heeft daarom aangegeven vanaf 2025 te willen stoppen met de productie van hoge temperatuur asfaltmengsels. Dit beperkt de CO2 uitstoot en de uitstoot van schadelijke stoffen zoals benzeen. In de waterbouw zullen we – net als in de wegenbouw- ook de overstap moeten maken naar lagere temperatuur asfaltmengsels.
Het onderzoek “Klimaatneutraal en circulair Waterbouwasfaltbeton” (KCW) heeft daarom als doel om de toepassing van duurzaam waterbouwasfaltbeton in dijkversterkingsprojecten mogelijk te maken en beheerders voldoende vertrouwen te geven in de toepassing hiervan. Het onderzoek is gericht op het oplossen van de kennishiaten met betrekking tot de sterkte-eigenschappen en de levensduur van nieuwe, duurzame waterbouwasfaltbetonmengsels.
Voor de HWBP-versterkingsprojecten van Wetterskip Fryslân is de uitdaging groot om tot duurzame alternatieven te komen voor de vervanging van de harde dijkbekledingen (steenzetting en asfalt). Deze duurzamere alternatieven zijn nodig om de duurzaamheidsdoelstellingen van het waterschap te behalen: in 2030 klimaatneutraal en circulair. Ook de asfaltsector heeft zich gecommitteerd aan verschillende (klimaat)akkoorden en duurzaamheidsdoelstellingen.
Wat is de impact van dit project?
Het hoofddoel van het project is het mogelijk maken van het toepassen van klimaatneutrale en circulaire asfaltbetonmengsels in dijkversterkingsprojecten. En daarbij beheerders voldoende vertrouwen geven in de toepassing hiervan.
We kijken onder andere naar de levensduur van deze asfaltbekleding, de temperatuur, mogelijk hergebruik van bestaand asfalt, productiemethodes en het verspreiden en actualiseren van informatie hierover.
In totaal is in Nederland rond de 400 kilometer aan waterkering bekleed met waterbouwasfaltbeton. Een groot deel daarvan zal op afzienbare termijn moeten worden vervangen. Het toepassen van klimaatneutraal en circulair waterbouwasfalt draagt bij aan het behalen van klimaat- en duurzaamheidsdoelen van zowel het HWBP, Wetterskip Fryslân als de andere betrokken organisaties.
Wat is het (beoogde) eindresultaat?
Het beoogde resultaat is een breed gedragen verificatie- en validatiemethode voor de toepassing van op lage temperatuur geproduceerd waterbouwasfaltbeton met hergebruik van oud asfalt. Hiermee wordt de gefaseerde toepassing mogelijk gemaakt in de dijkversterkingsprojecten die vanaf 2025 starten met de realisatiefase. Het doel is ook om de waterkeringbeheerders voldoende vertrouwen te geven in de toepassing.
Wie is er vanuit de alliantie betrokken?
Dit project betreft een samenwerking tussen RWS, Transitiepad Wegverhardingen, STOWA en het HWBP KIA (waarin Wetterskip Fryslân de trekker is). De ontwikkeling van duurzaam waterbouwasfalt wordt omarmd door de gehele keten omarmd, die bestaat uit kennisinstellingen (Deltares, TU Delft, KIWA KOAC), markt (Infram, ingenieursbureau, aannemers), Stowa, Rijkswaterstaat en waterschappen. Daarmee verbindt het project KCW de theoretische kennis met de praktische uitvoerbaarheidsvraagstukken waar beheerders bij asfaltaanleg of onderhoud mee te maken hebben.
Meer weten?
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Gerbert Pleijter (projectmanager). gpleijter@wetterskipfryslan.nl