Handreiking laadinfrastructuur bij dijkversterkingen

Aanleiding: waarom hebben we dit project?

Bij dijkversterkingsprojecten van het HWBP is de transitie naar emissieloos bouwen in volle gang. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan de Klimaatwet en het streven van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat  om in 2030 bij de realisatie van rijksinfrastructuur geen uitstoot van CO2 en stikstof meer te hebben. Een toenemend aantal dijkversterkingen zet elektrisch materieel in. Bij de uitwerking ervan blijkt dat de kosten voor het laden van dit materieel oplopen. De kosten voor de laadinfrastructuur bedragen op dit moment meer dan de helft van de kosten voor de inzet van het elektrisch materieel.

Het is de verwachting dat richting 2030 alle dijkversterkingsprojecten in meer of mindere mate uitvoering gaan geven aan emissieloos bouwen. Elk project zal dus gebruik maken van laadinfrastructuur.

Waterschap Noorderzijlvest heeft daarom in het kader van de kennis- en innovatieagenda HWBP onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om de kosten voor de laadinfrastructuur te beperken.

Wat is de impact van dit project?

Het onderzoek is uitgevoerd in de periode april 2023 - april 2024. De resultaten van het onderzoek zijn opgenomen in in een handreiking met daarin opgenomen een aantal maatregelen en aanbevelingen. Hiermee zijn projecten  beter in staat de benodigde laadinfrastructuur tijdig en meer doelmatig te realiseren. De laadinfrastructuur ten behoeve van het emissieloos bouwen wordt hiermee vanaf de start integraal onderdeel van de versterkingsopgave en draagt onderzoek bij aan de doelstelling om in 2030 geheel emissieloos te kunnen bouwen.

Wat is het eindresultaat?

Het onderzoek heeft geresulteerd in een compacte handreiking. In de handreiking wordt inzicht gegeven in de huidige stand van zaken. Het onderzoek heeft ook geresulteerd tot en aantal maatregelen dat genomen moet worden. De belangrijkste maatregelen om tot doelmatige investeringen te komen zijn:

  • slim bundelen projecten
  • tijdig starten met laadinfrastructuur
  • bepaal basisbelasting en gebruik flexibiliteit
  • gebruik netaansluiting die direct materieel laadt
  • bepaal toekomst laadinfrastructuur vroegtijdig

Daarnaast heeft het onderzoek geleid tot de volgende aanbevelingen:

  • faciliteer kennisdeling over laadinfrastructuur
  • standaardiseer veiligheidsnormen
  • creëer lange termijn zekerheid voor opdrachtnemer
  • creëer relatie met de netbeheerder
  • onderzoek potentie andere soorten emissieloos materieel

Wie is er vanuit de alliantie betrokken?

De resultaten uit dit onderzoek zijn gebaseerd op bureauonderzoek en interviews. Er zijn interviews gehouden met vertegenwoordigers van waterschappen, netbeheerders, (onder)aannemers, aanbieders van laadinfrastructuur en aanbieders van (elektrisch) materieel.