Verkenning

Inzet van communicatie in deze fase is ophalen van relevante informatie voor en communiceren over het voorkeursalternatief.

Checklist

In de verkenning staan aanleiding en doel van een dijkversterkingsproject centraal. De praktijk leert dat je extra urgentie creëert, als je nut en noodzaak van de lokale opgave verbindt aan de landelijke HWBP-context. Een dijkversterking van 3 kilometer krijgt een andere betekenis als inwoners horen dat deze lokale opgave onderdeel uitmaakt van de grootste dijkoperatie sinds de Deltawerken. In de communicatie is het principe van ‘samen zichtbaar’ daarom het uitgangspunt. In de communicatiestrategie van het HWBP staat deze handelingsrichting toegelicht.

Beschikbare middelen HWBP

  • Corporate story HWBP vertelt laagdrempelig over de programma-opgave van het HWBP. Handig om in je projectcommunicatie naar te verwijzen.
  • Boekje ‘Dijken voor beginners’. Deze uitgave is gemaakt om bewoners die te maken krijgen met een dijkverbetering, op weg te helpen met de belangrijkste informatie zodat zij weten wat er bij een dijkverbetering gebeurt. En zij inzicht krijgen in de rol die zij daarbij hebben. De boekjes zijn per doos aan te vragen bij de programmadirectie, elke waterschap kan deze naar eigen inzicht verspreiden. Denk aan huis-aan-huis met begeleidende brief bij omwonenden dijktraject of uit te delen bij ontwerpateliers/informatiebijeenkomsten.
  • Digitale platform Alles over dijken Is de digitale variant van het boekje Dijken voor Beginners, ook gemaakt voor inwoners die te maken krijgen met dijkversterking. Gaat net als in het boekje om project overstijgende informatie en kan dus aanvullend gebruikt worden aan projectcommunicatie.
  • HWBP heeft eigen kanalen via LinkedIn, waar de alliantie handig gebruik van kan maken voor bijvoorbeeld het delen van projectmijlpalen.
  • Uitlegvideo’s omwonenden HWBP heeft vier uitlegvideo’s gemaakt voor omwonenden. In de stijl van NOS-op-3, korte en laagdrempelige video’s waarin de complexiteit van een dijkversterking wordt uitgelegd. Dat gebeurt via de volgende onderwerpen:
    • Jouw rol in dijkversterkingOplossingen voor dijkproblemen
    • Onderzoek voor dijkversterking
    • Lesje dijkentermen

De video’s vind je in Fileflow

  • Gezamenlijke logo’s Om project- en programmacommunicatie visueel en in afzenderschap te duiden, bestaat er voor elk waterschap een combi logo waterschap vs hwbp. Deze logo’s vind je terug in Fileflow.

Inspirerende middelen

Ter inspiratie een aantal middelen uit de alliantie HWBP:

  • Voor dijk- en duinversterking Schiermonnikoog onderzocht Wetterskip Fryslan in de verkenning via een enquête de informatiebehoefte van eilandbewoners.
  • Waterschap Drents Overijsselse Delta organiseert tijdens de verkenning digitale masterclasses over onderwerpen die de dijkversterking raken en heeft een participatieplatform.