Dijkversterkingsproject Sloehaven - Buitenhaven Vlissingen
De dijk tussen Sloehaven en buitenhaven Vlissingen voldoet niet aan de waterveiligheidsnormen en moet daarom worden versterkt.
Waterschap | Scheldestromen |
Scope | 5,4 kilometer |
Projectfase | verkenning |
Opgave | stabiliteit en bekleding |
Bijzonder | ruimtelijke meekoppelkans |
Link website project | Dijkversterking Scheldestromen | Sloehaven Vlissingen |
Laatste update pagina | 08-2025 |
Opgave
Uit de veiligheidsbeoordeling van dijktraject 29-3 blijkt dat het hele tracé tussen de Sloehaven en Buitenhaven Vlissingen is afgekeurd. Het normtraject is voornamelijk afgekeurd op binnenwaartse stabiliteit, graserosie op binnentalud en graserosie op buitentalud. De totale lengte van 5,4 kilometer moet worden versterkt
Context
Het traject 29-3 is gelegen tussen de Buitenhaven en Sloehaven van de gemeente Vlissingen. Vanuit het westen oostwaarts gaat het om het dijktracé vanaf het project Buitenhaven Vlissingen (stad) langs de Westerschelde naar de Sloehaven. De omgeving van de dijk is zeer divers, deze ligt onder andere aan Westerschelde (een Natura 2000-gebied), haven- en bedrijventerreinen, een natuurgebied en langs Fort Rammekens, het oudste zeefort van West-Europa uit 1547. Het traject ligt in zijn geheel in de gemeente Vlissingen. In het gebied spelen andere ruimtelijke ontwikkelingen, daarom worden gemeente Vlissingen en direct belanghebbenden bij het project betrokken.
Planning
Textbox 2877, TekstvakDe veiligheidsanalyse om de omvang van het veiligheids- probleem in ruimtelijke zin nader te preciseren is in 2023 uitgevoerd, daarnaast is de ingangstoets doorlopen. In 2024 wordt de verkenningsfase gefaseerd opgepakt.