"Het geheim van de Kapitein: echte gesprekken met echte mensen"

Voor een creatieve publiekscampagne verwelkomden Ramona Smak en haar collega’s Rohald Terbijhe, de Kapitein van het Markermeer.

“In de media verschenen tijdens de planvormingsfase vooral kritische berichten over het project”, vertelt Ramona. “Er leek in de omgeving een negatief sentiment te heersen. Het contrast kon haast niet groter, met al die bevlogen mensen die vol trots aan het project werken. Dat enthousiasme wilden we overbrengen op de omgeving.” Met hulp van een communicatiebureau bedachten Ramona en haar collega’s een campagne. “We wilden in een serie video’s de dijk vanaf het water in beeld brengen. Het gezicht van de campagne moest dus een kapitein worden.”

Geen makkelijke zoektocht

Iemand uit de omgeving met interesse in dijken, die kan varen, zeilen én graag voor de camera staat: geen makkelijke zoektocht, zou je denken. Gelukkig kende de regisseur schipper Rohald. “Varen is een uit de hand gelopen hobby van me”, aldus Rohald. “Maar met presenteren had ik geen ervaring. Wat dat betreft lijk ik op Pippi Langkous: ’Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.’ Dat pakte goed uit, de rol van Kapitein van het Markermeer past bij mij.”

Een Kapitein heeft een maatje nodig. “Dat werd mijn hondje Bennie”, aldus Rohald. “Op social media krijgt hij meer likes dan ik.” Ramona: “Ja, Bennie was een gouden zet. Hij speelt een belangrijke rol in de campagne. Die bestaat uit drie afleveringen van de serie Buitendijks. De Kapitein spreekt daarin onder anderen een bewoner, ecoloog, dijkenexpert, historicus en archeoloog. Kijkers ontdekken hoe de werkzaamheden eruitzien en dat we rekening houden met natuur en de geschiedenis van de eeuwenoude Markermeerdijken.”

De regisseur vertelde Rohald ter plaatse wie hij ging interviewen. “Mijn verwondering is dus oprecht”, vertelt hij. Ramona: “Dat is het geheim van de Kapitein: hij voert echte gesprekken met echte mensen. Kijkers zien de mensen áchter het project. En dat zorgt voor meer verbinding, kennis en begrip.”

Vergroot afbeelding Twee collega's van de alliantie HWBP
Ramona Smak (links) Teamleider Communicatie Alliantie Markermeerdijken en Rohald Terbijhe (rechts) Kapitein van het Markermeer

Grote groep volgers

De Kapitein deelde op social media foto’s en video’s. Ramona: “Onze doelgroep bestond vooral uit mensen die op en rond de dijk wonen, werken en recreëren: mensen met een band met de dijk. We creëerden redelijk snel een grote groep volgers uit de regio, meer dan drieduizend. Vooral door middel van grote banners langs de dijk, gesponsorde berichten op social media én met hulp van lokale en regionale media. Het effect van communicatie is niet altijd volledig te meten. Maar uit onze onderzoeken blijkt wel dat de houding van de omgeving tegenover het project nu positiever is dan voor de campagne. Rohald en Bennie spelen daar een belangrijke rol in.”

Ramona wil waterschappen meegeven dat de communicatie naar buiten juist binnen de organisatie begint. “Daar zit vaak zo veel enthousiasme, kennis en trots”, vertelt ze. “Het is de kunst om dat naar boven te halen en te gebruiken om de omgeving met een andere bril naar je project te laten kijken.” De campagne is voorbij, maar de Alliantie neemt geen afscheid van de Kapitein. “Hij blijft het project volgen en zijn gesprekken met medewerkers delen in onze digitale nieuwsbrief. Elk stukje dijk dat we de komende jaren opleveren, vieren we feestelijk. Daar hoort de Kapitein bij.”

“Uit onze onderzoeken blijkt dat de houding van de omgeving tegenover het project nu positiever is dan voor de campagne”