Corona, stikstof, PFAS & subsidie

Hoe gaat het HWBP om met meerkosten wegens wijziging van wet- en regelgeving? Deze redeneerlijn informeert over de werkwijze voor het toepassen van artikel 11 van de Regeling subsidies hoogwaterbescherming (hierna: subsidieregeling). Deze redeneerlijn kan worden toegepast voor dossiers rond Corona, Stikstof en PFAS.

Artikel 11: wijziging wet- en regelgeving

In artikel 11 staat dat de beschikking tot subsidieverlening wordt gewijzigd indien de geraamde subsidiabele kosten toenemen als gevolg van wijzigingen in wet- of regelgeving of als gevolg van wijziging van de reikwijdte van de maatregel voor zover die wijziging plaatsvindt op initiatief of aanwijzing van de Minister. We maken onderscheid tussen lopende projectfasen en nieuwe projectenfasen.

1. Lopende projectfasen

Artikel 11 van de subsidieregeling heeft betrekking op situaties waarin de subsidiabele kosten van een projectfase toenemen ‘als gevolg van’ een wijziging van wet- en regelgeving. In lopende projectfasen kan sprake zijn van meerkosten als gevolg van de wijziging van wet- en regelgeving. Het gaat dan dus om projectfasen waarvoor reeds subsidie verleend is.

Is er sprake van wijziging wet- en regelgeving?

Er moet sprake zijn van wijziging van wet- en regelgeving om artikel 11 in te kunnen roepen.

Zijn de hogere kosten gevolg van de gewijzigde wet- en regelgeving?

Volgens artikel 11 moet deze specifieke wijziging/aanscherping van de regels in de wet of regelgeving en de hogere kosten voor een projectfase, een direct verband hebben met elkaar. Het is aan de beheerders om aan te tonen dat dit verband er is om met succes een beroep te kunnen op artikel 11.

Subsidiabele kosten

Het is tenslotte relevant dat de meerkosten passen in de regeling om subsidiabel te kunnen zijn (sober en doelmatig). Het moet daarvoor duidelijk zijn om welke kosten/problemen het gaat. Per project(fase) moet dat nader worden bekeken.

Conclusie

Het is dus mogelijk dat een beheerder een beroep doet op artikel 11 om meerkosten wegens een wijziging van wet en regelgeving te laten subsidiëren. Hier moet wel onderbouwd worden dat deze wijziging tot een hogere kostenraming leidt voor een concrete projectfase. Dit betekent dus dat de beheerder moet aantonen dat er een direct verband bestaat tussen de gewijzigde wet- en regelgeving en deze hogere kosten. Hier is verder wel noodzakelijk om te kijken in hoeverre de consequenties van de wijziging voldoende duidelijk zijn.

2. Nieuwe projectfasen

Als er sprake is van wijziging van wet en regelgeving, dan worden de consequenties – als die voldoende duidelijk zijn - van de wijziging meegenomen in de basisaanpak van de projectfase en kunnen eventuele risico’s opgenomen worden in het risicodossier en de raming. De wijziging is dan een onderdeel van de subsidieaanvraag en er wordt geen aanspraak gemaakt op artikel 11 voor deze wijziging van wet- en regelgeving.