Dijkversterkingsproject Hansweert - Borssele

De dijk tussen Hansweert en Borssele voldoet niet aan de waterveiligheidsnormen en moet daarom worden versterkt.

Waterschap Waterschap Scheldestromen
Scope 27,5 kilometer
Projectfase voorverkenning
Bijzonder zetstenen van baggerspecie
Laatste update pagina 01-11-2022

Opgave

In 2020 is conform het Wettelijk Beoordelingsinstrumentarium (WBI) 2,6 kilometer van de totale trajectlengte van 27,5 kilometer afgekeurd op binnenwaartse stabiliteit en grasbekleding en op piping en betrouwbaarheid sluiten van 1 kunstwerk.

Context

De waterkering is tussen 1958 en 1985 op deltahoogte gebracht en tussen 1995 en 2012 is de steenbekleding aangepakt binnen het project Zeeweringen. Het dijktraject heeft een veiligheidsnorm van 1:3.000 (signaleringswaarde) en ligt ingesloten tussen 2 trajecten met een veel strengere faalkanseis.

Het begin van het dijktraject betreft de overgang naar dijktraject 30-2, waar momenteel dijkversterking Hansweert wordt voorbereid (signaleringswaarde 1:100.000), terwijl het einde de overgang naar dijktraject 30-4 (signaleringswaarde 1:1.000.000) betreft waar dit project gepland is.

Planning

Uit de veiligheidsopgave volgt ruim 20 kilometer versterkingsopgaven bij een ontwerplevensduur van 50 jaar. In de tweede helft van 2022 is in een voorverkenning de gevoeligheid van het trajectoordeel in de tijd en bij verschillende maatregelen, onderzocht. Ook is de gevoeligheid onderzocht van berekeningen op kritische locaties. Hiermee kan een betere inschatting gemaakt worden van de benodigde maatregelen om een doelmatige dijkversterking te realiseren. Deze inschatting wordt gebruikt voor het plan van aanpak verkenningsfase, dat half 2023 gereedkomt.