Stikstof is één van de grootste risico’s op vertraging of uitstel van een dijkversterkingsproject. Ook kost de noodzakelijke inzet van emissieloos materieel om de uitstoot van stikstof te beperken veel geld. Het is daarom van belang dat dijkversterkingsprojecten al bij de start beginnen met het opstellen van een stikstofaanpak en alles op alles zetten om de kosten te beperken en vertraging te voorkomen.
Toetsingskader
Met het realiseren van dijkversterking wordt door het gebruik van dumpers, kranen en andere materieel grote hoeveelheden CO2 uitgestoten. Ook is er sprake van uitstoot van stikstof en fijnstof. Dijkversterkingsprojecten willen in het kader van het klimaatbeleid, Schone Lucht Akkoord en het stikstofbeleid de uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof verminderen door de inzet van emissieloos materieel. Dit materieel is op dit moment duurder dan het materieel met fossiele brandstof. Het HWBP heeft daarom een toetsingskader vastgesteld om te bepalen of de extra kosten als gevolg van de inzet van emissieloos materieel subsidiabel zijn.